Les challenges en IUT information et communication : un cadre d’exploration des liens entre ressources et professionnalisation

Authors

  • Nathalie Boucher-Petrovic Université Sorbonne Paris Nord Labsic
  • AUDE SEURRAT UPEC Céditec

DOI:

https://doi.org/10.14428/rcompro.v13i13.65373

Keywords:

professionnalization, cases, resources, communication

Abstract

Through the analysis of the challenges in IUT information and communication (more specifically those organized by the options Digital information in organizations, Advertising and Communication of organizations), this article aims to examine the links between conceptions of professionalization in communication and educational resources. Resulting from work carried out within the framework of the ANR RENOIR IUT, this text considers the notion of resource both in terms of mode of production, pedagogy and valued and rewarding object. In the case of challenges, these three dimensions are heuristic: the question of production methods makes it possible to highlight the issues of co-writing between teachers and professionals. The question of the pedagogical forms associated with these resources invites us to investigate the specific claims of case study. Finally, the question of promotion invites us to think about the challenges, not only in terms of educational objectives but also as institutional showcases for the IUTs that participate in them.

Author Biographies

Nathalie Boucher-Petrovic, Université Sorbonne Paris Nord Labsic

Nathalie Boucher-Petrovic est maître de conférences en sciences de l’information et de la communication à l’Université Sorbonne Paris Nord et membre du LabSic, elle enseigne principalement à l’IUT de Villetaneuse au département Carrières juridiques. Ses travaux de recherche portent sur les usages des TIC et du numérique dans les champs de l’éducation, la formation, le savoir et la culture. Ses recherches questionnent plus particulièrement le lien social et la formation citoyenne (éducation populaire, empowerment, associations), l’éducation (ressources numériques) et croisent également la question du genre.

AUDE SEURRAT, UPEC Céditec

Aude Seurrat est professeure des universités en sciences de l’information et de la communication à l’Université Paris Est Créteil. Membre du Céditec, elle enseigne principalement à l’Inspé de Créteil en Master MEEF 2 parcours documentation. Ses travaux de recherche portent sur la médiation et la médiatisation des savoirs (éducation aux médias, formation professionnelle, serious games, etc.). Elle est membre du bureau directeur GIS2if (groupement d’intérêt scientifique innovation et interdisciplinarité  dans la formation), secrétaire générale du centre d’étude sur les jeunes et les médias et membre du comité de rédaction de Communication & Langages.

Published

2023-01-25

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