Le communicateur et la mesure, deux solitudes. Enquête sur la place accordée à la compréhension des mesures dans les formations québécoises en communication

Authors

  • Alexandre Coutant Université du Québec à Montréal
  • Marie-Danielle Tremblay Université du Québec à Montréal

DOI:

https://doi.org/10.14428/rcompro.vi9.61633

Keywords:

indicators, analytics, digital, metrology, Quebec, digital communication programs

Abstract

This article analyses the place given to understanding the measures associated with communication actions in Quebec programs dealing with digital communication. These professions are making more and more systematic use of tools making it possible to measure the traces of the activities of the target audiences or those caused by communication actions. However, a gap is regularly observed both between their systematic use and their controversial recognition by practitioners, but also between their preponderant place within the activities of practitioners and the lack of understanding they and they seem to have some. This paradox has given rise to the hypothesis that ease of access to these measures is not linked to a better training in their strategical use. the place of measurement training in Quebec digital communication programs. The analysis of the programs offered in Quebec confirms this hypothesis. This observation leads us to conclude on the training needs that would allow the recognition of a true metrology for communicators.

Author Biographies

Alexandre Coutant, Université du Québec à Montréal

Alexandre Coutant est directeur du Centre de recherche sur la communication et la santé (ComSanté). Il est également responsable de l’axe de recherche Mutations des sociabilités et de l’agir politique du LabCMO. Il a récemment codirigé le numéro Trajectoires professionnelles en communication : atypies, hybridités et temporalités dans la revue Communication & professionnalisation. Ses travaux portent sur l’appropriation des technologies et les enjeux de confiance dans des environnements sociotechniques. Il s’intéresse aux pratiques informationnelles, à la prescription des usages, aux systèmes de recommandation et à la circulation de contenus sensibles.

Marie-Danielle Tremblay, Université du Québec à Montréal

Après avoir occupé plusieurs postes d’analyste et de planificatrice stratégique dans le monde de la publicité et des médias québécois, Marie-Danielle Tremblay a réintégré le monde universitaire pour poursuivre un doctorat en communication. Son projet de thèse porte sur la qualité de l’actualité en ligne et le financement de l’information à l’ère des médias numériques. En parallèle, elle travaille comme auxiliaire de recherche pour le « Centre de recherche sur la communication et la santé » (ComSanté), ainsi que dans le cadre du projet d'engagement partenarial CRSH : « Le rapport des citoyens à l'actualité journalistique et à ses modes de diffusion ».

Published

2021-05-03