L'université circonscrite par Bologne

quand l’Europe impose sa définition de la bonne institution, du bon enseignement et de la bonne science en réseau

Authors

  • Sarah Croché Fonds national de la recherche scientifique - Facultés universitaires de Mons (Belgique)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.006.005

Keywords:

Bologna process, European Commission, University, European triangle, Network

Abstract

The Bologna process has (re)launched the debate, consubstantial to European building, on the missions and the governance of universities. It has permitted to the European Commission to take the piloting of higher education and research policies, by putting them to the service of the Lisbon strategy. More its implication in the Bologna process increased, more the Commission has oriented universities’ reform. This article proposes a sociohistory of the European universities policies between 1950 and 2009. It traces particularly soft methods by which, in a decade (1998-2009), the Commission reaches them to define in Europe the good university institution, the good teaching and the good science, from now on thinking in network. The aims is to show the shifts in the vision of the universities when the relationship between the actors of the Bologna process were modified.

Author Biography

Sarah Croché, Fonds national de la recherche scientifique - Facultés universitaires de Mons (Belgique)

Chargée de recherche du Fonds national de la recherche scientifique (F.R.S.-FNRS), chercheuse au Groupe de recherche sociologie action sens (GReSAS) des Facultés universitaires catholiques de Mons. Elle est titulaire d’un doctorat en sciences politiques et sociales et d’un doctorat en sciences de l’éducation, obtenus en 2009 dans le cadre d’une cotutelle entre l’Académie universitaire Louvain et l’Université Lumière-Lyon II. Dirigée par les professeurs Jean-Émile Charlier et Jean-Louis Derouet, sa thèse a porté sur le rôle de la Commission européenne dans le processus de Bologne. Parmi ses publications récentes figure l’ouvrage : Charlier J-É., Croché S. & Ndoye A.K. (2009). Les universités africaines francophones face au LMD. Les effets du processus de Bologne sur l’enseignement supérieur au-delà des frontières de l’Europe. Louvain-la-Neuve : Academia Bruylant.

Published

2018-09-10

How to Cite

Croché, S. (2018) “L’université circonscrite par Bologne: quand l’Europe impose sa définition de la bonne institution, du bon enseignement et de la bonne science en réseau”, Emulations - Revue de sciences sociales, (6), pp. 53–74. doi: 10.14428/emulations.006.005.