De la participation en art

l’Écomusée du fier monde comme alliance entre l’art et la participation citoyenne

Authors

  • Catherine Duchesneau Université du Québec à Montréal (Canada)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.009.005

Keywords:

Art, Participation, Participative art, Democracy, Participatory democracy, Instrumentalization of art

Abstract

Participative art (“participatory art”, depending on the author) recently emerged on the art scene, placing people’s participation at the centre of the creative process. This new form of art reminds us of the fundamental principles of democracy, and, more precisely, of participatory democracy, which renews the very notion of participation. From these observations a question arises : How can art draw from democracy’s fundamental principles while remaining in the Art field ? This article will focus on the relationship between art and politics, and seeks to revisit the border between art's autonomy and the instrumentalization of art for social or political aims. In order to do so, it will introduce a case of possible association between art and civic participation : the Ecomusée du fier monde in Montreal, Canada.

Author Biography

Catherine Duchesneau, Université du Québec à Montréal (Canada)

Après une formation en sociologie à l’Université Laval (Québec), Catherine Duchesneau a complété une maîtrise en études urbaines au centre Urbanisation Culture et Société de l’Institut national de la recherche scientifique (UCS-INRS, Montréal). Elle a par ailleurs été assistante pour divers groupes de recherche, notamment pour le Centre interuniversitaire d’études québécoises (CIEQ, Québec) et pour le Laboratoire arts et sociétés, terrains et théories (UCS-INRS, Montréal). Elle s’intéresse aujourd’hui aux rapports entretenus entre la ville contemporaine et les arts et la culture, ainsi qu’aux questions patrimoniales. Son mémoire de maîtrise, portant sur la reconversion des bains publics montréalais, abordait la perpétuation de la mémoire de ces édifices par leur transformation en lieux culturels et artistiques. Sa thèse de doctorat en sociologie (Université du Québec à Montréal) étudiera plus en profondeur, dans une perspective socioanthropologique, ce que les œuvres diffusées dans ces bains publics révèlent de la pratique du bain et des usages sociaux du corps.

Published

2018-09-10

How to Cite

Duchesneau, C. (2018) “De la participation en art: l’Écomusée du fier monde comme alliance entre l’art et la participation citoyenne”, Emulations - Revue de sciences sociales, (9), pp. 69–79. doi: 10.14428/emulations.009.005.