The Grand Union’s Improvisation Laboratory

la démocratie en mouvement

Authors

  • Johanna Renard Université de Rennes 2 (France)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.009.003

Abstract

A group gathering together dancers and choreographers, the Grand Union pushed the frontiers of art by mixing dance, performance, and theatre, thus making light of the boundaries between artistic disciplines and of the rules of representation. Between 1970 and 1976, the Grand Union used improvisation both as an artistic and a life form in order to go beyond hierarchies and to map out a truly collective and democratic structure. By analyzing Grand Union‘s dance as well as the  structure of the collective,  we will wonder to what extent improvisation’s spontaneity and instantaneity combined with collective utopia can produce freedom and equality without failing to leave room to the singular.

Author Biography

Johanna Renard, Université de Rennes 2 (France)

Titulaire d’un master histoire et critique des arts obtenu à l’Université de Rennes 2 et du diplôme de muséologie de l’École du Louvre, Johanna Renard est doctorante en histoire et critique des arts à l’Université de Rennes 2 et chargée de médiation scientifique et culturelle à l’Institut national d’histoire de l’art. Ses recherches portent sur l’orchestration de la temporalité et de l’ennui dans la danse et le cinéma d’Yvonne Rainer, mettant en évidence son influence sur la remise en cause du mode d’être fondamental du spectateur.

Published

2018-09-10

How to Cite

Renard, J. (2018) “The Grand Union’s Improvisation Laboratory: la démocratie en mouvement”, Emulations - Revue de sciences sociales, (9), pp. 43–55. doi: 10.14428/emulations.009.003.