Marketing senior et résistances des jeunes retraités au vieillissement

Authors

  • Hélène Eraly Université de Namur, Laboratoire d’anthropologie prospective, Université catholique de Louvain (Belgique)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.013.006

Keywords:

Retirement, Aging, Senior marketing, Self-realization, Individual action

Abstract

The senior marketing has developed in recent decades. He became the relay of the dominating aging norms.  The “seniors’ exhibitions” are a special field of survey to study these norms. These exhibitions enjoin a resistance to individual aging. This injunction receives a favorable response among young retirees. Indeed, they resist the constraints of advanced age by seeking self-realization and individual action. But these values ​​are not shared by all, so we cannot say that there is only one way to experience aging at retirement.

Author Biography

Hélène Eraly, Université de Namur, Laboratoire d’anthropologie prospective, Université catholique de Louvain (Belgique)

Assistante en sociologie à l’Université de Namur et doctorante à l’Université catholique de Louvain, Belgique. Elle travaille sur les reconfigurations identitaires au moment du passage à la retraite et sur le rapport entre le passage à la retraite et la consommation. C’est dans ce cadre qu’elle effectue une enquête sur le marketing senior, et plus spécifiquement sur les salons pour seniors.

Published

2018-09-07

How to Cite

Eraly, H. (2018) “Marketing senior et résistances des jeunes retraités au vieillissement”, Emulations - Revue de sciences sociales, (13), pp. 69–82. doi: 10.14428/emulations.013.006.