« Un dessin vaut mieux
 qu’un long discours »

Les doctorant·e·s et leurs BD

Authors

  • Eva Nada Université de Neuchatel / Haute Ecole de travail social à Genève
  • Kevin Toffel Haute École de santé Vaud (HESAV) /Haute École spécialisée de Suisse Occidentale (HES-SO)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.021.005

Keywords:

Young researchers, PhD students, comics, disenchantment, social criticism

Abstract

Among all possible means of expression, PhD students notably use comics as a support for their criticisms against their condition. In order to understand how and why they use comics, we question the reasons that led these young researchers to choose this particular way of representation as a medium to illustrate their everyday academic life. This article argues that there are two main reasons to explain this choice: on the one hand, PhD students’ relatively invisible position in the academic field encourages some of them to use comics to criticize their condition; on the other hand, this is due to comics’ peculiar semiotic processes, which allows to express ideas that cannot be expressed using standard academic writing. In addition, we will see that even though the choice of a non-academic mode of expression may foster the delegitimization of an already dominated fraction of a highly stratified field, comics prove to be a powerful tool for the production of a critical knowledge about this field.

Author Biographies

Eva Nada, Université de Neuchatel / Haute Ecole de travail social à Genève

Doctorante en sociologie à l’Université de Neuchâtel et enseignante-chercheuse à la Haute École de travail social (HETS) à Genève ; Haute École spécialisée de Suisse Occidentale (HES-SO). Ses travaux s’intéressent notamment au processus de construction de l’investissement dans le travail des jeunes dans et par les relations de pouvoir qui vise à les contrôler et à les soutenir, en particulier dans les politiques actives du chômage et par le travail d’accompagnement.

Kevin Toffel, Haute École de santé Vaud (HESAV) /Haute École spécialisée de Suisse Occidentale (HES-SO)

Enseignant-chercheur à l’unité de recherche en santé de la Haute École de santé Vaud (HESAV) ; Haute École spécialisée de Suisse Occidentale (HES-SO). Ses travaux portent notamment sur les rapports sociaux dans et entre les professions de la santé dans une perspective structurale, en particulier sur les relations qu’entretient la profession infirmière avec le champ médical.

Published

2017-12-07

How to Cite

Nada, E. and Toffel, K. (2017) “« Un dessin vaut mieux
 qu’un long discours »: Les doctorant·e·s et leurs BD”, Emulations - Revue de sciences sociales, (21), pp. 67–82. doi: 10.14428/emulations.021.005.