Les musulmans de Facebook en Côte d’Ivoire : nouvelle voie de socialisation, de da’wa et de mobilisation communautaire

Authors

  • Issouf Binaté Université Alassane Ouattara (Côte d’Ivoire)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.024.004

Keywords:

Islam, média numérique, réseau social, pratiques religieuses en ligne, da’wa.

Abstract

This article focuses on the use of digital media in the religious practices of Muslims in Côte d'Ivoire, within the context of increased visibility of Islam in public space since the onset of political pluralism in 1990. It sheds light on the coming of Muslim in the media and digital age, marked by a plurality of channels of communication including Facebook, the social network with the largest amount of users in this West African country. Following a descriptive rather than a theoretical approach, this study analyzes Muslims online activities (meetings, exchanges, da'wa, etc.) through the multiple opportunities offered by Facebook.

Author Biography

Issouf Binaté, Université Alassane Ouattara (Côte d’Ivoire)

Issouf Binaté est chercheur au département d’histoire de l’Université Alassane Ouattara (Côte d’Ivoire). Auteur de plusieurs publications sur l’enseignement islamique, il poursuit ses études postdoctorales sur les ONG islamiques et le renouveau contemporain des confréries musulmanes en Côte d’Ivoire dans le contexte de l’internationalisation du militantisme religieux. Ces projets l’ont amené en tant que chercheur invité au African Studies Centre à Leiden (Pays-Bas) en 2013 et plus récemment à l’École des hautes études en sciences sociales à Paris et au Department of African Studies and Anthropology de l’University of Birmingham en 2016.

Published

2018-03-16

How to Cite

Binaté, I. (2018) “Les musulmans de Facebook en Côte d’Ivoire : nouvelle voie de socialisation, de da’wa et de mobilisation communautaire”, Emulations - Revue de sciences sociales, (24), pp. 53–70. doi: 10.14428/emulations.024.004.