“Telling” ethno-racial discrimination to “white” researchers

Reflections from an interview-based survey with racialized young people

Authors

  • Daniela Trucco École française de Rome, ERMES/URMIS-Université Côte d’Azur, Italie/France.
  • Alessandro Bergamaschi URMIS-Université Côte d’Azur, France.
  • Nathalie Pantaléon LAPCOS-Université Côte d’Azur, France.
  • Eve Saint-Germes GREDEG-Université Côte d’Azur, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.42.06

Keywords:

ethnic and racial discrimination, racism, race as a social construct, interview research method, race of interviewer effect

Abstract

The article offers a reflection on an under-explored methodological issue representing a gap in French-speaking research on ethno-racial discrimination: that of the « racial » (mis)match between researchers and respondents. The reflection is based on a research project using interviews to understand the processes and conditions leading respondents to voice or not (speaking or silencing) the ethno-racial discriminations they experience in everyday life. Discussing the main outcomes of English- and French-speaking literatures on the topic, the article investigates whether the respondents’ argumentative strategies may have been influenced by some methodological aspects of the research such as: the recruitment strategy, the way the topic of the research was introduced, the researcher-respondent relationship within the interview. Combining a plurality of differences and similarities of status (gender, class, age, nationality…), this latter articulates a dialogue between « white » researchers and racialized respondents: to this extent, it raises methodological and ethical issues that, if taken seriously, can prove instructive.

Author Biographies

Daniela Trucco, École française de Rome, ERMES/URMIS-Université Côte d’Azur, Italie/France.

Docteure en science politique. Membre scientifique de l’École française de Rome, elle est associée aux laboratoires ERMES et URMIS de l’Université Côte d’Azur. Ses travaux mettent en oeuvre une sociologie politique des politiques migratoires, s’intéressant en particulier aux politiques de citoyenneté (droit de la nationalité, modèles nationaux de gestion du pluralisme culturel) et de tri migratoire (dispositifs frontaliers, mobilisations aux frontières).

Alessandro Bergamaschi, URMIS-Université Côte d’Azur, France.

Enseignant-chercheur en sociologie de l’éducation à l’URMIS et au LEST, et il intervient à l’INSPE de Nice. Ses travaux de recherche portent sur les facteurs socioculturels des manifestations de xénophobie chez les adolescent·e·s et le rôle de l’éducation formelle dans les processus de construction de déconstruction de la pensée intolérante chez les plus jeunes.

Nathalie Pantaléon, LAPCOS-Université Côte d’Azur, France.

Maîtresse de conférences à l’Université Côte d’Azur. Elle mène ses recherches au Laboratoire d’anthropologie et de psychologie cliniques, cognitives et sociales (LAPCOS). Son domaine scientifique principal est la psychologie sociale et morale (appliquée au sport et à la société en général). Ses principaux travaux concernent
le fonctionnement moral, les valeurs et la discrimination.

Eve Saint-Germes, GREDEG-Université Côte d’Azur, France.

Maîtresse de conférences à l’Université Côte d’Azur. Elle mène ses recherches au sein du Groupe de recherche en droit, économie et gestion (GREDEG UMR CNRS), principalement sur l’employabilité, la gestion des compétences et des talents, la diversité au travail et, plus récemment, sur les recherches sensibles en gestion des ressources humaines.

Published

2022-06-05

How to Cite

Trucco, D., Bergamaschi, A., Pantaléon, N. and Saint-Germes, E. (2022) ““Telling” ethno-racial discrimination to ‘white’ researchers: Reflections from an interview-based survey with racialized young people”, Emulations - Revue de sciences sociales, (42), pp. 99–114. doi: 10.14428/emulations.42.06.