L'internationalisation du goût. Activités marchandes des immigrés grecs en Belgique et en Australie

Authors

  • Katerina Seraïdari Docteure en anthropologie sociale et membre associée du Centre d’Anthropologie Sociale de Toulouse (LISST)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.026.08

Keywords:

Immigration, Internationalisation, Food, Greece, Australia, Belgium

Abstract

This article analyzes the role that Greek immigrants played in Australia and Belgium concerning the augmentation of food exchanges, the alignment of consumption habits and the opening of the culinary repertoire. In both cases, internationalisation constitutes a commercial strategy assuring viability to a business funded by immigrants. The juxtaposition of these two fieldworks also shows that internationalisation takes two complementary but also contradictory forms: a form that maintains national frontiers and ethnicizes as much as it exoticizes; and a form that refuses national specificity and neutralizes what looked until then exotic.

Author Biography

Katerina Seraïdari, Docteure en anthropologie sociale et membre associée du Centre d’Anthropologie Sociale de Toulouse (LISST)

Docteure en anthropologie sociale et membre associée du Centre d’Anthropologie Sociale de Toulouse (LISST). Ses recherches portent sur deux grands thèmes : le culte des icônes en Grèce et leurs fêtes patronales ; les immigrés grecs et turcs à Bruxelles et leurs activités commerciales. Elle a écrit de nombreux articles en français, anglais et grec, ainsi que trois livres. Son dernier livre, La ville, la nation et l’immigré. Rapports entre Grecs et Turcs à Bruxelles (Paris, L’Harmattan, 2012) a reçu le prix Adelson Castiau 2015 de l’Académie royale des sciences, des lettres et des beaux-arts de Belgique.

Published

2018-09-25

How to Cite

Seraïdari, K. (2018) “L’internationalisation du goût. Activités marchandes des immigrés grecs en Belgique et en Australie”, Emulations - Revue de sciences sociales, (26), pp. 105–116. doi: 10.14428/emulations.026.08.