Teaching field survey in a university environment: going out into the world

Authors

  • Christine Schaut Université libre de Bruxelles, Sasha/Université Saint-Louis à Bruxelles, Cesir, Belgique.
  • Juliette Woitchik Université Saint-Louis à Bruxelles, Cesir et Casper, Belgique.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.08

Keywords:

fieldwork, tactics, hierarchy of knowledge, university teaching, pedagogy

Abstract

This article is the result of a pedagogical experiment carried out by the two authors over the last few years in the context of a course on field methods in the social, political and communication sciences at a university in French-speaking Belgium. After briefly outlining the institutional context and the sociological profile of the students, the article begins by exposing the organizational, contextual and epistemological constraints with which the teaching of field research has been confronted. It then details the tactics used by the teachers in an attempt, if not to resolve them, at least to get around them. While these tactics reflect the inventiveness and adaptability of fieldwork, which must always deal with uncertainties, a more critical reading also reveals its fragility and invites us to rethink the teaching conditions of fieldwork.

Author Biographies

Christine Schaut, Université libre de Bruxelles, Sasha/Université Saint-Louis à Bruxelles, Cesir, Belgique.

Christine Schaut, docteure en sociologie, est enseignante-chercheuse à la Faculté d’architecture la Cambre-Horta de l’ULB où elle coordonne le centre de recherche Sasha (https://sashalab.be). Elle est également affiliée au centre de recherche Cesir de l’université Saint-Louis à Bruxelles. Ses principaux axes de recherche portent sur l’étude 1) de la mise à l’épreuve par les territoires et leurs usagers des référentiels de l’action publique urbaine contemporaine tels que la mixité, la participation ou encore le développement durable ; 2) des métiers de l’architecture sous les prismes de la question du genre et de la (re)valorisation de ses pratiques du faire ; et 3) des processus d’attachement à l’architecture collective et à ses équipements matériels.

Juliette Woitchik, Université Saint-Louis à Bruxelles, Cesir et Casper, Belgique.

Juliette Woitchik, diplômée d’un master en anthropologie de l’Université libre de Bruxelles et d’un master de spécialisation en droits de l’homme de l’université Saint-Louis – Bruxelles, est actuellement doctorante en anthropologie à l’université Saint-Louis – Bruxelles. Ses recherches, sous la direction des professeures Benedikte Zitouni (Usl-B) et Marisol de la Cadena (UCDavis), portent sur la contamination du fleuve Rio Doce en métaux lourds à la suite d’une catastrophe minière au Brésil, et plus particulièrement sur les relations entre les habitant·e·s de la région touchée et leur environnement pollué.

Published

2022-05-11

How to Cite

Schaut, C. and Woitchik, J. (2022) “ Teaching field survey in a university environment: going out into the world”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 153–168. doi: 10.14428/emulations.039-40.08.