S’affranchir de l’institution scolaire pour émanciper l’enfant ?

Authors

  • Pauline Proboeuf Observatoire Sociologique du Changement, Sciences Po-CNRS.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.029.09

Keywords:

unschooling, school shape, free learning, parenting styles, child rearing

Abstract

France, some parents make the choice to not send their children to school. Instead, they decide to teach their children themselves, rather than following the programmatic methods of the French Minister of National Education. This article focuses on their depiction of the world of childhood and unpacks the role they assign themselves as parents. It gives a special focus on the challenging partnership between parents and school, taking into account values and beliefs in unschooling choices.

Author Biography

Pauline Proboeuf, Observatoire Sociologique du Changement, Sciences Po-CNRS.

Doctorante en sociologie, rattachée à l’Observatoire sociologique du changement (Sciences Po - CNRS). Sa thèse de doctorat porte sur les modes de parentalité et les pratiques éducatives des familles dont les enfants font l’expérience de scolarisations alternatives à l’école publique classique. Dans cette recherche, elle s’attache à comprendre leur(s) choix en apportant des éléments de contextualisation et en s’interrogeant également sur les conséquences de celui-ci en termes d’organisation matérielle et financière et de vie quotidienne.

Published

2019-04-02

How to Cite

Proboeuf, P. (2019) “S’affranchir de l’institution scolaire pour émanciper l’enfant ?”, Emulations - Revue de sciences sociales, (29), pp. 123–135. doi: 10.14428/emulations.029.09.