The construction of racism. The contribution of statistical surveys to the sociology of racism

Interview with Milena Doytcheva and Yvan Gastaut

Authors

  • Jean-Luc Primon Université Côte d’Azur – URMIS (IRD-CNRS), INED et Institut Convergences Migrations (Collège de France-CNRS), France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.42.09

Keywords:

racism, statistics

Abstract

Based on the findings of two statistical surveys in France - Trajectoires et Origines (Ined-Insee, 2008) and the ten-year panel of Génération 1998 (CEREQ) - Jean-Luc Primon reviews the contribution of statistical surveys to the factualisation, but also to the "sociologisation" of racism. Starting from a questioning of the way in which the notion of racism is operationalised, he shows how these devices make it possible to go beyond the assimilation of racism to prejudice or aggression alone, in order to document notions such as "structural racism", "institutional racism" or even "systemic racism". The use of statistical survey procedures and results in turn sheds light on contemporary debates on racism.

 

Author Biography

Jean-Luc Primon, Université Côte d’Azur – URMIS (IRD-CNRS), INED et Institut Convergences Migrations (Collège de France-CNRS), France.

Sociologue, maître de conférences et directeur adjoint de l’URMIS (« Unité de recherche migrations et société », Université Paris Cité, Université Côte d’Azur, CNRS et IRD). Il est associé à l’INED (Unité MIM) et membre de l’Institut Convergences Migrations (Collège de France-CNRS). Ses travaux portent sur les parcours scolaires, la transition entre études et emploi des descendants d’immigrés et les discriminations dans le système éducatif et sur le marché du travail. Il a travaillé sur les données des enquêtes Génération du CEREQ et a fait partie du groupe d’exploitation de l’enquête TeO (Trajecoires et Origines, INED-INSEE, 2008) et TeO 2 (2021). Il a récemment publié : « Situation scolaire des enfants d’immigrés. Un regard sociologique et statistique sur le système éducatif français » (in F. Lorcerie [dir.], Éducation et diversité. Les fondamentaux de l’action, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2021, p. 97-114) et « Il razzismo, un oggetto di ricerca? Il caso della Francia postcoloniale » (Mondi migranti. Rivista di studi e ricerche sulle migrazioniinternazionali, 2019).

Published

2022-06-05

How to Cite

Primon, J.-L. (2022) “The construction of racism. The contribution of statistical surveys to the sociology of racism: Interview with Milena Doytcheva and Yvan Gastaut”, Emulations - Revue de sciences sociales, (42), pp. 149–164. doi: 10.14428/emulations.42.09.