Les pratiques des professionnelles de la petite enfance en Inde du Sud

L’exemple du Tamil Nadu et de Pondichéry

Authors

  • Émilie Ponceaud Goreau Université de Bordeaux-Montaigne, membre de l'UMR PASSAGES (5319) et du Centre d'Études de l'Inde et de l'Asie du Sud (8564)

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.029.07

Keywords:

school, preschooling, female teachers, professional skills, India

Abstract

The first aim of this article is to understand how the preschool teacher’s posture can promote the link between families and institutions in Tamil Nadu and Pondicherry. The second aim is to value the knowledge developed by female teachers in preschools. First, the diffusion of preschooling as well as the diversity of expectations expressed towards the school in the particular context of South India are studied. Second, the article focuses on preschool teachers, their link with families and the construction of their professional practices.

Author Biography

Émilie Ponceaud Goreau, Université de Bordeaux-Montaigne, membre de l'UMR PASSAGES (5319) et du Centre d'Études de l'Inde et de l'Asie du Sud (8564)

Docteure en Géographie humaine au laboratoire PASSAGES à Bordeaux, associée au Centre d’études de l’Inde et de l’Asie du Sud, à Paris. Ses recherches portent sur la diffusion de la préscolarisation en Inde du Sud, avec un intérêt particulier pour le jeu des acteurs et les emboîtements d’échelles. Elle dirige avec Aline Henninger le numéro des Cahiers d’Outre-Mer 276 dont le dossier s’intitule : « Éduquer en Asie : mixité, égalité des sexes et enjeux spatiaux ».

Published

2019-04-02

How to Cite

Ponceaud Goreau, Émilie (2019) “Les pratiques des professionnelles de la petite enfance en Inde du Sud: L’exemple du Tamil Nadu et de Pondichéry”, Emulations - Revue de sciences sociales, (29), pp. 91–104. doi: 10.14428/emulations.029.07.