À qui profitent les sciences ?

Éducation scientifique et reproduction des inégalités en milieux populaires

Authors

  • Clémence Perronnet Institut Français de l’Éducation

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.029.10

Keywords:

education, childhood, gender, science, inequalities, working-class

Abstract

This article examines the ways in which educational institutions, due to the variety of expectations, representations and practices of educators and students, produce differentiated relationships to science that disqualify a certain type of students. The data used in this study comes from a four-year longitudinal qualitative survey (4th-6th grade) and was collected through observation of science workshops and interviews with children, parents, teachers and science mediators. It shows how–in a segregated educational context–treating children as others and holding them accountable for their situation produces differentiating treatments that reproduce social inequalities in science. More specifically, this paper addresses the case of working-class boys that science education, being laden with academic misunderstandings, deter from science and limits to technical and manuel work.

Author Biography

Clémence Perronnet, Institut Français de l’Éducation

Docteure en sociologie, post-doctorante à l’Institut Français de l’Éducation (ENS de Lyon). Ses travaux portent sur la construction sociale du goût et des pratiques des sciences chez les enfants, et notamment sur les différences liées au genre et à l’origine sociale. Elle s’intéresse aussi au rôle que joue la « culture scientifique » (sciences à l’école, vulgarisation, pratique amateur, etc.) dans l’élaboration des pratiques et représentations.

Published

2019-04-02

How to Cite

Perronnet, C. (2019) “À qui profitent les sciences ? Éducation scientifique et reproduction des inégalités en milieux populaires”, Emulations - Revue de sciences sociales, (29), pp. 137–153. doi: 10.14428/emulations.029.10.