Teaching fieldwork in Senegal

Towards a collective reflexivity at the crossroads of North-South relationships

Authors

  • Nathalie Mondain Université d’Ottawa, École d’études sociologiques et anthropologiques, Canada.
  • Jean-Alain Goudiaby Université Assane Seck de Ziguinchor, Département de sociologie, Sénégal.
  • Mélanie Jacquemin Institut de recherche pour le développement, Aix Marseille Univ, IRD, LPED, Marseille, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.06

Keywords:

reflexivity, methodology, pedagogy, fieldwork, social sciences, Senegal

Abstract

Based on the experience of an introductory course to field research in social sciences, this article discusses the teaching of fieldwork methodology as a combination of scientific and disciplinary knowledge, of socially situated practices, and of adaptation skills. Reflexivity, as a critical approach to the process of data collection and to the use of these data, is constructive when it allows to share experiences during the scientific and empirical learning process. Adopting a reflexive stance leads both learners and teachers to question their research and pedagogic frameworks in relation to the conditions of data production, in this case in a context of North-South relations, and to mobilize their abilities to understand the complexity of social reality. The concrete fieldwork experience provides the opportunity for teachers to support students in their process of developing both research and personal know-how when interacting with research participants and local residents. It is then up to the teachers to prepare the learners to be surprised by the fieldwork in both its fascinating and unsettling aspects.

Author Biographies

Nathalie Mondain, Université d’Ottawa, École d’études sociologiques et anthropologiques, Canada.

Nathalie Mondain est sociodémographe. Professeure agrégée à l’université d’Ottawa, elle enseigne principalement dans les domaines de la sociologie des populations et des méthodologies de recherche avancées. Ses travaux de recherche portent principalement sur les dynamiques familiales en Afrique sub-saharienne et, en lien avec celles-ci, sur les migrations internationales et sur les enjeux éducatifs sous le prisme du genre. De manière transversale, elle consacre une grande partie de ses réflexions aux aspects éthiques des méthodologies de recherche.

Jean-Alain Goudiaby, Université Assane Seck de Ziguinchor, Département de sociologie, Sénégal.

Jean Alain Goudiaby est sociologue, enseignant-chercheur à l’université Assane Seck de Ziguinchor. Ses principaux travaux portent sur les réformes éducatives, la gouvernance universitaire, les mobilités académiques, les dynamiques de production de la recherche, la qualité en éducation. Il est le responsable scientifique de l’institut Éducation, Famille, Santé et Genre et membre de plusieurs réseaux de recherche sur l’éducation.

Mélanie Jacquemin, Institut de recherche pour le développement, Aix Marseille Univ, IRD, LPED, Marseille, France.

Mélanie Jacquemin est chargée de recherche en sociologie à l’Institut de recherche pour le développement (IRD, France). Ses recherches portent principalement sur les parcours d’enfance et d’adolescence : à partir notamment des situations d’enfants travailleurs et des pratiques du service domestique en Afrique de l’Ouest, elles explorent les liens croisés entre mobilité, relations de genre et de parenté, et relations entre école, éducation et travail.

Published

2022-05-11

How to Cite

Mondain, N., Goudiaby, J.-A. and Jacquemin, M. (2022) “Teaching fieldwork in Senegal: Towards a collective reflexivity at the crossroads of North-South relationships”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 117–136. doi: 10.14428/emulations.039-40.06.