Analyser et qualifier la persuasivité des discours contenus dans un jeu vidéo.

Le cas de la récession de Possum Springs

Authors

  • Esteban Giner Université de Lorraine, CREM, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.030.07

Keywords:

subprime crisis, discourse analysis, game design, persuasiveness, persuasive continuum, expressive games

Abstract

In order to go beyond the concepts of expressive games and persuasive games, we propose a semio-pragmatic framework by mobilizing educational sciences tools to qualify the persuasiveness of a game design. We conclude that we need to consider the persuasiveness of a video game in the form of a continuum. Discourses are then the product of controversies between the machine and the operator through situations of communication more or less persuasive, more or less expressive. In order to develop our thinking, we mobilize the game Night In The Woods which proposes to its player to browse Possum Springs, a fictional city of the Rust Belt whose deindustrialization was aggravated by the subprime crisis. Bearer of many discourses about households after the crisis, the game is expressive on this issue even though it can be persuasive on other topics it addresses.

Author Biography

Esteban Giner, Université de Lorraine, CREM, France.

Doctorant en sciences de l’information et de la communication à l’Université de Lorraine au sein du CREM (Centre de recherche sur les médiations). Ses recherches portent sur l’expressivité et la persuasivité des jeux vidéo dans leurs façons de représenter en jeu des systèmes sociaux. Depuis 2018, il travaille sur les façons de structurer les stratégies discursives des jeux vidéo qui questionnent les rapports de violence ou d’empathie qu’une audience peut éprouver à l’égard des protagonistes qu’elle rencontre dans des jeux comme Uncharted, Undertale et Deltarune. En parallèle, Esteban Giner tient un carnet de recherches, ChroniquesVideoludiques.com, dans lequel il consigne sa recherche et ses réflexions en allant.

Published

2019-09-03

How to Cite

Giner, E. (2019) “Analyser et qualifier la persuasivité des discours contenus dans un jeu vidéo.: Le cas de la récession de Possum Springs”, Emulations - Revue de sciences sociales, (30), pp. 93–110. doi: 10.14428/emulations.030.07.