Thomas C. Schelling and the French Sociology School of Collective Action

Authors

  • Erhard Friedberg Sciences Po, CSO, France

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.031.05

Keywords:

collective action, rules of the game, negotiation, regulation, methodological individualism

Abstract

This article is based on a series of interviews that the author conducted with Thomas Schelling in 1998, 2004 and 2009. In the first part, the author presents what he considers to be the salient features of what he proposes to call the “French Sociology School of Collective Action (a mode of reasoning, a style of theorizing, an approach to empirical research). In the second part, the author uses excerpts from his interviews with Schelling to document the proximity of the theoretical and methodological framework of this school with a number of elements which also characterize Schelling’s approach to the study of negotiation and of social dynamics more generally, an approach which Schelling himself has labeled as “vicarious problem-solving”.

Author Biography

Erhard Friedberg, Sciences Po, CSO, France

Erhard Friedberg est Autrichien. Il a fait toute sa carrière académique en France et en Allemagne, d’abord au CNRS, puis au Wissenschaftszentrum Berlin et à Sciences Po Paris. Il est docteur en sciences politiques de la Freie Universität de Berlin en 1979 et docteur en sociologie de l’Université de Paris Sorbonne en 1997. Depuis 1998, il dirige le projet multimédia « Les archives vivantes de la théorie des organisations », qui documente l’histoire de la discipline dans des entretiens filmés avec ses pères fondateurs en France et dans le monde. Il est actuellement professeur émérite de sociologie à Sciences Po Paris.

Published

2019-11-15

How to Cite

Friedberg, E. . (2019) “Thomas C. Schelling and the French Sociology School of Collective Action ”, Emulations - Revue de sciences sociales, (31), pp. 65–78. doi: 10.14428/emulations.031.05.