Between training field and field journey

Teaching fieldwork to nursing students

Authors

  • Benjamin Derbez Université Paris 8, CRESPPA-CSU, France.
  • Bénédicte Havard Duclos Université de Bretagne occidentale, Labers, France.
  • Anne-Laure Cozian Université de Bretagne occidentale, Labers, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.12

Keywords:

teaching, fieldwork, health, nursing research

Abstract

In the field of health, the teaching of fieldwork to medical and paramedical students is developing. These courses are dedicated to non-specialist students who have practical expertise in health contexts. This article analyses how the sociologists in charge of these teachings face new pedagogical issues. It is based on a teaching experience aimed at introducing a group of nursing students to research. It highlights the hybridization work carried out to articulate the protocolized approach of pragmatic research, dominant in biomedicine, with the methodological flexibility associated with fieldwork in social sciences. Methodological adjustments had to be made to overcome the misunderstandings that arose during the teaching between participants with conflicting epistemological perspectives. It emphasizes that the transmission of a “taste for fieldwork” constitutes the major challenge of this type of teaching.

Author Biographies

Benjamin Derbez, Université Paris 8, CRESPPA-CSU, France.

Benjamin Derbez est sociologue, maître de conférences à l’université Paris 8 (Cresppa-CSU). Il a occupé un poste de maître de conférences à la faculté de médecine de Brest (UBO) de 2017 à 2020. Ses travaux portent principalement sur la sociologie du cancer.

Bénédicte Havard Duclos, Université de Bretagne occidentale, Labers, France.

Bénédicte Havard Duclos est sociologue, maîtresse de conférences à l’université de Bretagne occidentale (Labers). Elle contribue régulièrement à la formation des cadres de santé de l’IFCS et des étudiants de l’IFSI du CHU de Brest. Ses travaux portent sur les conditions d’appropriation par les classes populaires de dispositifs et de politiques portés par les classes moyennes ou supérieures.

Anne-Laure Cozian, Université de Bretagne occidentale, Labers, France.

Anne-Laure Cozian est doctorante en sociologie à l’université de Bretagne occidentale (Labers) et cadre de santé formatrice à l’IFSI du CHU de Brest. Son travail doctoral porte sur la mise à l’épreuve des liens entre savoirs, expérience et ignorance à partir du point de vue des personnes atteintes de fibromyalgie et des professionnels de la santé et du soin intégrés dans leur parcours.

Published

2022-05-12

How to Cite

Derbez, B., Havard Duclos, B. and Cozian, A.-L. (2022) “Between training field and field journey: Teaching fieldwork to nursing students”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 231–248. doi: 10.14428/emulations.039-40.12.