Passing on the field survey through the test

Authors

  • Corinne Davault Université de Paris 8, LAVUE/ALTER, France.
  • Anaïs Leblon Université de Paris 8, LAVUE/ALTER, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.01

Keywords:

Emotion, archives, collective research, teaching, test, student

Abstract

This double issue of Émulations. Revue de Sciences sociales is an invitation to reflect on what happens when fieldwork itself become an object of research, and namely on our own pedagogical practices in teaching fieldwork survey. Each paper in this issue constitutes a unique story about teaching fieldwork, and they together address a wide variety of situations: fieldwork teaching, classroom teaching, and fieldwork training in vocational schools. Across this diversity of contexts, each of the 12 papers describes teaching and learning practices that are reflexive and interactive. The papers explore the creation of educational environments that enable inductive learning. The authors also consider the impact of pedagogical reforms in the social sciences, including the re-organization of university programs and the “universitarisation” of technical and vocational training. The papers in this issue transparently address the challenges and even the limits of the pedagogical approaches they present. Doig so allows the authors to highlight the value of fieldwork training and the potential of its role at the crossroads of research and education.

Author Biographies

Corinne Davault, Université de Paris 8, LAVUE/ALTER, France.

Corinne Davault est maîtresse de conférences en sociologie à l’Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis et membre de l’équipe ALTER (Altérités et Territoires) du LAVUE (Laboratoire Architecture Ville Urbanisme et Environnement, UMR CNRS 7812). Ses recherches portent sur la formation et la jeunesse. Elle co-encadre depuis 2012 des stages de terrain avec des étudiants en 3eme année de licence de sociologie et poursuit avec Anais Leblon une réflexion sur cette pratique pédagogique.

Anaïs Leblon, Université de Paris 8, LAVUE/ALTER, France.

Anaïs Leblon est maîtresse de conférences en anthropologie à l’Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis et membre de l’équipe ALTER (Altérités et Territoires) du LAVUE (Laboratoire Architecture Villes Urbanisme et Environnement, UMR CNRS 78 12). Ses recherches portent sur les processus de patrimonialisation et de transmission culturelle en Afrique de l’Ouest (Mali, Sénégal) et dans la diaspora peule en France. Elle est également membre du projet EcoSen (Pour une analyse écopoétique de la littérature de la Vallée du fleuve Sénégal) dont l’objectif est de mettre en évidence les liens entre productions littéraires en langue peule et environnement dans la région du fleuve Sénégal. En parallèle, depuis 2016, elle a engagé avec Corinne Davault une analyse sur l’enseignement de la pratique d’enquête de terrain à l’université.

Published

2022-04-01

How to Cite

Davault, C. . and Leblon, A. . (2022) “Passing on the field survey through the test”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 7–30. doi: 10.14428/emulations.039-40.01.