Sociological work without the work

Ambiguities in the teaching of qualitative methods to general practice students

Authors

  • Estelle Czerny Université de Strasbourg, SAGE, France.
  • Victor Lepaux Centre national de la recherche scientifique, SAGE, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.11

Keywords:

general medicine, sociology, qualitative methods, interdisciplinarity, academization, teaching

Abstract

Along with the academic autonomization of general medicine in the 2000s, a field of research aspiring to independence has developed. That research field draws on social science methods to stand out from mainstream medical research. This article examines the social conditions of qualitative methods training for residents preparing their medical thesis. It explores the specific ways in which these methods are utilized in a curriculum that remains geared towards medical practice, and the conditions of teaching social science methods to students who are not meant to become social scientists. These are informed by the respective characteristics of trainers with a social science background and lecturers in general practice, the constraints (in terms of time and academic positions) faced by these actors, and the role ascribed to methods, which have a legitimizing function but are separated from their theoretical foundations.

Author Biographies

Estelle Czerny, Université de Strasbourg, SAGE, France.

Estelle Czerny est ingénieure en sociologie au sein du laboratoire SAGE à Strasbourg. Elle participe à des recherches sur le traitement judiciaire des violences conjugales, les dynamiques familiales et la circulation extradisciplinaire des méthodes de recherche de la sociologie. Elle a récemment publié : « Le dispositif “Très grand danger” : usages professionnels et effets sur les trajectoires judiciaires des auteurs et des victimes de violences conjugales », in Solenne Jouanneau (dir.), Violences conjugales – Protection des victimes : usages et conditions d’application dans les tribunaux français des mesures de protection des victimes de violences au sein du couple, rapport final de recherche, 2019, p. 455-536 ; et « Thèses de médecine générale dirigées par des généralistes : de nouvelles méthodes pour de nouveaux objets » (avec Victor Lepaux), Santé publique, vol. 31, n° 5, 2019.

Victor Lepaux, Centre national de la recherche scientifique, SAGE, France.

Victor Lepaux est affilié au Centre national de la recherche scientifique, laboratoire Sociétés, Acteurs, Gouvernement en Europe, France. Il est ingénieur de recherche en sociologie au CNRS et à l’UMR SAGE, chargé d’enseignement à l’université de Strasbourg. Spécialisé dans les méthodes de production, de traitement et d’analyse des données qualitatives et quantitatives, il travaille sur des objets variés comme l’Europe politique, l’ordonnance de protection ou les pratiques culturelles.

Published

2022-05-12

How to Cite

Czerny, E. and Lepaux, V. (2022) “Sociological work without the work: Ambiguities in the teaching of qualitative methods to general practice students”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 211–230. doi: 10.14428/emulations.039-40.11.