A study on the “Holocaust by bullets”: understanding the production of scientific knowledge

Authors

  • Thibault Courcelle Institut national universitaire Champollion, LISST-CIEU, France.
  • Ygal Fijalkow Institut national universitaire Champollion, CERTOP, France.
  • Sandrine Victor Institut national universitaire Champollion, FRAMESPA, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.05

Keywords:

students, Holocaust by bullets investigation, wait-and-see observer, epistemological thought, production of knowledge

Abstract

This article aims to analyze how, in a course on Europe and the Holocaust created for third-year undergraduate students of history, geography and sociology, students participate in a field seminar in Eastern Europe (Ukraine and Belarus). This seminar occupies a central place in the pedagogy of this course. Even if they have been thoroughly prepared regarding the theoretical framework and investigation methods, it is difficult for the students to leave the position of wait-and-see observers during sites observations and interviews with eyewitnesses of the killings of Jews and Gypsies perpetrated during World War II. The time dedicated to the investigation rather leads to an interdisciplinary epistemological reflection on data collection and knowledge production, while the moment dedicated to communicating the results to the public encourages the effective appropriation of the scientific approach.

Author Biographies

Thibault Courcelle, Institut national universitaire Champollion, LISST-CIEU, France.

Thibault Courcelle est maître de conférences en géographie à l’Institut national universitaire Jean-François Champollion et chercheur au Laboratoire interdisciplinaire solidarités, sociétés, territoires (LISST) au sein de l’équipe du Centre interdisciplinaire d’études urbaines (CIEU), (UMR 5193/CNRS). Ses travaux de recherches portent sur la géopolitique de l’Europe et des institutions européennes.

Ygal Fijalkow, Institut national universitaire Champollion, CERTOP, France.

Ygal Fijalkow est professeur de sociologie à l’Institut national universitaire Jean-François Champollion et chercheur au centre d’étude de recherche Travail Organisation Pouvoir (CERTOP) (UMR 5044/CNRS). Ses recherches portent sur la réception des politiques mémorielles par les publics destinataires.

Sandrine Victor, Institut national universitaire Champollion, FRAMESPA, France.

Sandrine Victor est maîtresse de conférences HDR en histoire à l’Institut national universitaire Champollion d’Albi et chercheure au laboratoire Framespa (UMR 5136) de Toulouse. Ses travaux portent sur la société et l’économie des chantiers médiévaux, ainsi que sur l’esclavage. Elle est chargée de mission « Lutte contre les discriminations » pour son établissement.

Published

2022-05-11

How to Cite

Courcelle, T., Fijalkow, Y. and Victor, S. (2022) “A study on the ‘Holocaust by bullets’: understanding the production of scientific knowledge”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 91–116. doi: 10.14428/emulations.039-40.05.