Possession et ensorcellement comme « maladies chroniques »

Représentations et prises en charge chez les acteurs de la rouqya

Authors

  • Fatima Zohra Cherak Docteure en anthropologie, chercheure associée au GRAS, Université d’Oran 2, Algérie

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.027.07

Keywords:

ruqya, chronic illness, care, Islam, Algeria, Egypt

Abstract

The ruqya, visible since the 1990s in Algeria and Egypt, is presented as an Islamic therapeutic practice. Its actors, the sick and their families, wonder about the illness and the misfortune that endure. Their therapeutic route is based on biomedicine and other unconventional treatments where the “natural” disease, is associated with the supernatural entities also held responsible for the suffering. The symptoms are interpreted, evaluated, supported in a process of seeking healing for months or even years. The ruqya inscribes suffering in the logic, of an external aggression by the jinns and the spellcasters. Although God is recognized as the supreme actor, the etiology of possession and witchcraft is privileged to explain a certain chronicity of the disease and the permanence or renewal of misfortune, hence the interest of therapeutic commitment in a model of exorcism like the ruqya.

Author Biography

Fatima Zohra Cherak, Docteure en anthropologie, chercheure associée au GRAS, Université d’Oran 2, Algérie

Fatima Zohra Cherak est titulaire d’un doctorat d’anthropologie depuis le 15 décembre 2007, obtenu à l’Université Aix-Marseille I. Chercheure associée à l’IREMAM de 2008-2011 (Equipe 5 - Marges et identités plurielles du nord de l’Afrique), elle est actuellement chercheure associée au GRAS (Université d’Oran 2).

Published

2019-03-05

How to Cite

Cherak, F. Z. (2019) “Possession et ensorcellement comme « maladies chroniques »: Représentations et prises en charge chez les acteurs de la rouqya”, Emulations - Revue de sciences sociales, (27), pp. 97–111. doi: 10.14428/emulations.027.07.