Learning from the fieldwork to the fieldwork as learning. A reversed pedagogy experience

Authors

  • Philippe Chaudat Université de Paris, Ceped, France.
  • Olivier Leservoisier Université de Paris, Ceped, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.02

Keywords:

Stage de terrain, ethnographie, ethnologie, pédagogie, méthode, apprentissage

Abstract

Based on several years of experience supervising ethnology field studies, this article proposes a reflection on the issues and methods of learning about fieldwork, from the point of view of both teachers and students. It examines both the transformations that this learning has undergone over the years and the ones that it brings about in pedagogical practices. Examining the context of field survey teaching leads an analyze the effects of a reverse pedagogy, while taking into account the heuristic importance of the dialogue between complementary pedagogical instruments (teaching and fieldwork) which are crucial in research training through research.

Author Biographies

Philippe Chaudat, Université de Paris, Ceped, France.

Philippe Chaudat est maître de conférences en anthropologie à l’Université de Paris et chercheur au Ceped. Après avoir consacré ses recherches à la question du vin et des vignerons en France, il s’intéresse aujourd’hui aux mécanismes de production, de circulation et de consommation de l’alcool en contexte musulman, au Maroc.

Olivier Leservoisier, Université de Paris, Ceped, France.

Olivier Leservoisier est professeur en anthropologie à l’Université de Paris, membre du Ceped et Fellow à l’Institut Convergence Migrations. Après avoir travaillé sur la question foncière et l’esclavage en Mauritanie, ses recherches portent actuellement sur les migrations des Haalpulaaren aux États-Unis. Il s’intéresse notamment à la question des hiérarchies sociales en situation migratoire et aux liens entre mobilités géographiques et sociales.

Published

2022-04-01

How to Cite

Chaudat, P. and Leservoisier, O. (2022) “Learning from the fieldwork to the fieldwork as learning. A reversed pedagogy experience”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 31–50. doi: 10.14428/emulations.039-40.02.