Fields at the crossroads. Teaching research methodology in a school of social work

Authors

  • Coline Cardi Université Paris 8, Cresppa/CSU, France
  • Julie Rannoux Mesopolhis, ICM, France
  • Magalie Saussey CESSMA, France

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.10

Keywords:

school of social work, social worker, academic knowledge, professional knowledge, field survey, research methodology, teaching

Abstract

Based on an experience of teaching research methodology in a school of social work, this article aims to concretely explore the conditions enabling the articulation between professional and academic knowledge. The article highlights how the material, temporal, and organizational contexts of training tend to sharpen the opposition between these knowledges. We analyze these tensions through the contradictory injunctions and the difficulties they cause in practice for students and teachers in schools of social work.

Author Biographies

Coline Cardi, Université Paris 8, Cresppa/CSU, France

Coline Cardi est maîtresse de conférences à l’université Paris 8 et chercheuse au Cresppa/CSU (UMR 7217). Spécialiste du genre, des politiques pénales, sociales et familiales, elle intervient depuis plus de dix ans en formation initiale d’assistante de service social.

Julie Rannoux, Mesopolhis, ICM, France

Julie Rannoux est politiste, chercheuse associée à Mesopolhis et fellow de l’institut Convergences Migrations. Spécialiste des politiques d’immigration, de l’État social et du monde associatif, elle exerce actuellement en tant qu’enseignante et chargée d’études au sein d’une école de travail social.

Magalie Saussey, CESSMA, France

Magalie Saussey est socioanthropologue, chercheuse associée au Cessma. Spécialiste des questions de genre, de développement et de l’intervention sociale. Consultante et formatrice indépendante, elle intervient depuis de nombreuses années dans différentes écoles de travail social, en formation initiale et continue.

Published

2022-05-12

How to Cite

Cardi, C., Rannoux, J. and Saussey, M. (2022) “Fields at the crossroads. Teaching research methodology in a school of social work”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 191–210. doi: 10.14428/emulations.039-40.10.