The arts of practicing bureaucratization in Nollywood

Guilds, associations, (in)forma- lizations and legitimation of a Nigerian cinema

Authors

  • Anouk Batard Sciences Po Toulouse, LaSSP, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.037.06

Keywords:

Nollywood, Nigeria, guilds and associations, bureacratization from below, regulation, legitimation

Abstract

This article uses ethnography to explore the heterogeneous arts of practicing bureaucratization of relatively autonomous West-African movie producers who have successfully emancipated from public television in the context of structural adjustment. Through the uses of guilds and associations, a fragile self-proclaimed elite of Nigerian cinema unfolds forms of creative adaptation dealing with the processes of bureaucratization of society. As these practitioners have to invent ways of “making do” bureaucratization, they reappropriate it and even circumvent some of its forms. At the same time, they “play bureaucratic”, that is to say they showcase themselves as willing to practice norms that come from the models of both liberal democracy and global capitalism. The bureaucratization of Nollywood actually turns out as the regulation of this allegedly informal space as a market working for the nation-state.

Author Biography

Anouk Batard, Sciences Po Toulouse, LaSSP, France.

Doctorante en science politique au Laboratoire des sciences sociales du politique (LaSSP), Sciences Po Toulouse, Anouk Batard a enseigné comme ATER à l'école de journalisme de Cannes – IUT Nice Côte d’Azur et à Sciences Po Toulouse. Auteure de « Système D, marginalisation et émancipation dans le cinéma nigérian : arts de “faire avec” une accumulation d’intermédiaires », paru dans Politique africaine (vol. 153, n° 1, 2019, p. 29-58) ; elle a aussi publié « Nollywood en quête de respectabilité : de Lagos à Berlin, l’exemple de l’ascension d’Abba Makama, réalisateur nigérian », dans l’ouvrage Produire des films. Afriques et Moyen Orient dirigé par Claude Forest (Presses universitaires du Septentrion, Lille, 2018, p. 233-258). Par ailleurs journaliste et documentariste sonore, elle collabore avec Le Monde diplomatique et ARTE Radio. Le dernier épisode de sa série intitulée « Sufferin’ and smilin’ : les aventures d’Anouk au Nigeria » (ARTE Radio, 2014) est consacré à son enquête de terrain sur Nollywood.

Published

2021-03-19

How to Cite

Batard, A. (2021) “The arts of practicing bureaucratization in Nollywood: Guilds, associations, (in)forma- lizations and legitimation of a Nigerian cinema”, Emulations - Revue de sciences sociales, (37), pp. 93–117. doi: 10.14428/emulations.037.06.