L’entrée dans le métier d’enseignant

Quelles représentations de l’enfance à l’école ?

Authors

  • Michaël Bailleul École supérieure du professorat et de l’éducation Lille Nord de France (ESPE-LNF)
  • Sylvain Obajtek Centre interuniversitaire de recherche en éducation de Lille (CIREL), Université de Lille

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.029.04

Keywords:

novice teacher, representations, childhood, students, classroom practices

Abstract

This article questions the representations of school teachers in internship (FES) of the Lille Academy during the year of tenure. It focuses on the ways of being a child at school. What part of childhood can be perceived in their first approach to the role of pupil? How do they consider the possibilities and modalities of being a child at school in their first class practices? The survey conducted (ethnographic observation and semi-structured interviews) highlights first the existence of three profiles corresponding to distinct representations of childhood among novice teachers. The analysis of the representations of the FES crossed to the practices exercised in cycle 1 then shows all the complexity of teaching facing a context of singular action, where learning is oriented towards the acquisition of social life.

Author Biographies

Michaël Bailleul, École supérieure du professorat et de l’éducation Lille Nord de France (ESPE-LNF)

Maître de conférences à l’ESPE Lille Nord-de-France et membre du Centre interuniversitaire de recherche de Lille en France. Ses recherches portent sur le travail éducatif, les processus de stigmatisation, la santé et le territoire.

Sylvain Obajtek, Centre interuniversitaire de recherche en éducation de Lille (CIREL), Université de Lille

Maître de conférences au Centre interuniversitaire de recherche en éducation de Lille (CIREL). Ses recherches portent sur les processus d’orientation tout au long de la vie, de transformation identitaire et de développement professionnel. Dans ce cadre, il s’intéresse également à la caractérisation et aux effets des pratiques évaluatives à l’école et dans le domaine de la formation.

Published

2019-04-02

How to Cite

Bailleul, M. and Obajtek, S. (2019) “L’entrée dans le métier d’enseignant: Quelles représentations de l’enfance à l’école ?”, Emulations - Revue de sciences sociales, (29), pp. 45–58. doi: 10.14428/emulations.029.04.