The contingencies of enchantment

Teaching ethnographic methods at the university of Toulouse

Authors

  • Nicolas Adell Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.
  • Laurence Charlier Zeineddine Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.
  • Jérôme Courduriès Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.
  • Laurent Gabail Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.
  • Laurent Legrain Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.039-40.03

Keywords:

collective fieldwork, teaching, ethnographic, reflexivity, University of Toulouse Jean Jaurè

Abstract

Since 2016, the Anthropology department at the University of Toulouse Jean Jaurès has been running an annual “collective fieldwork” for its graduate students. The paper describes this educational device aimed at teaching ethnographic methods. The authors consider the multiple biases that may skew the results of this process and argue that these biases can be turned into training tools. The article emphasizes that, in the course of the experiment, the students’ reflexive attention upon their methodological postures gradually turns into consideration for the richness of the ethnographic data they are producing. The authors analyze the daily debriefing sessions that constrain the students to adopt a steady pace of immersion into their fieldwork and a detachment from the “raw” ethnographic data. A tension arises that may evolve into a crisis that the authors deconstruct to demonstrate that the problems encountered in this short, collective fieldwork are not far removed from the issues raised by larger-scale ethnographic endeavors.

Author Biographies

Nicolas Adell, Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.

Nicolas Adell est maître de conférences en anthropologie à l’université Toulouse Jean Jaurès et membre du LISST (UMR 5193). Spécialiste de l’anthropologie des savoirs et des techniques, il poursuit actuellement des travaux autour des formes contemporaines de réflexivité savante et artisane.

Laurence Charlier Zeineddine, Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.

Laurence Charlier Zeineddine est maîtresse de conférences en anthropologie à l’université Toulouse Jean Jaurès et membre du LISST (UMR 5193). Spécialiste des Andes boliviennes, elle travaille actuellement sur les relations que les populations aymaras nouent avec les pierres ainsi que sur les rapports entre les pierres et le vivant dans le cadre du projet collectif « Pierres vivantes ».

Jérôme Courduriès, Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.

Jérôme Courduriès est maître de conférences en anthropologie à l’Université Toulouse Jean Jaurès et membre du LISST (UMR 5193). Spécialiste de l’anthropologie de la parenté et du genre dans les sociétés occidentales contemporaines, il s’intéresse également aux rapports entre l’identification de soi et les logiques de l’état civil. 

Laurent Gabail, Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.

Laurent Gabail est maître de conférences en anthropologie à l’université Toulouse-Jean Jaurès et membre du LISST (UMR 5193). Il travaille depuis une quinzaine d’années en Afrique de l’Ouest chez les Bassari de Guinée dont il a étudié les pratiques de parenté, le rituel d’initiation masculine ainsi que les conceptions de l’âge et de la génération. Ses recherches actuelles portent sur la notion d’amitié dans une perspective comparative ainsi que sur la question du clonage reproductif dans le cadre d’un projet collectif (HuMa).

Laurent Legrain, Université Toulouse Jean Jaurès, Lisst-Cas, France.

Laurent Legrain est maître de conférences en anthropologie à l’université Toulouse Jean Jaurès et membre du LISST (UMR 5193). Il a conduit ses recherches en Mongolie sur divers sujets liés aux chants et aux formes mongoles contemporaines de l’habiter.

Published

2022-05-11

How to Cite

Adell, N., Charlier Zeineddine, L., Courduriès, J., Gabail, L. and Legrain, L. (2022) “The contingencies of enchantment: Teaching ethnographic methods at the university of Toulouse”, Emulations - Revue de sciences sociales, (39-40), pp. 51–68. doi: 10.14428/emulations.039-40.03.