Appartenance générationnelle et figures professionnelles

Le cas des artistes de cirque en France

Authors

  • Émilie Salaméro Groupe de recherches sociologiques sur les sociétés contemporaines (EA 3815), Université de Poitiers
  • Marine Cordier Institutions et dynamiques historiques de l'économie et de la société (UMR 8533), Université Paris Nanterre

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.025.03

Keywords:

Circus artists, Socialization, Career, Professionalization, Generation

Abstract

The coming of the new circus in France in the 1970s inaugurated its entrance in the field of subsidized culture on the model of the “creation”, alongside profound transformations regarding artists’ socialization. During the next decades concomitant processes of institutionalization, professionalization, and legitimization of this cultural sector, as well as the schooling of the job learning deployed. This article shows how these contextual changes modified the social recruitment of circus artists and how differentiated figures emerged in terms of capacities and work perception. From interviews led with around thirty circus artists born between 1952 and 1981, a generational approach allows to characterize two of theses figures. On one side, new circus artists, polyvalent and concerned with proposing a circus art for all, reached the job thanks to a late, informal and peer socialization, leaning on the sector of the social and cultural activities. On the other hand, contemporary circus artists, sportspersons and more qualified than the first ones, learned their trade in professional schools, leading to a disciplinary specialization and to a career conducted in a more institutionalized professional landscape. Coming from two different generations, these figures are associated with hierarchized professional segments.

Author Biographies

Émilie Salaméro, Groupe de recherches sociologiques sur les sociétés contemporaines (EA 3815), Université de Poitiers

Sociologue et chercheure au GRESCO (EA 3815), Université de Poitiers, en France. Ses travaux portent sur les modes de socialisation professionnelle et les parcours individuels dans les métiers artistiques et de l'expertise corporelle. Elle s'intéresse également aux dynamiques de divers groupes professionnels dans ces deux secteurs. Elle a récemment publié un article sur les « Politiques publiques du cirque (1978-1993) » (revue Politix). Elle a publié avec Marine Cordier en 2012 l'ouvrage Être artiste de cirque, aux éditions Lieux-Dits.

Marine Cordier, Institutions et dynamiques historiques de l'économie et de la société (UMR 8533), Université Paris Nanterre

Sociologue, maître de conférences en STAPS à l’Université Paris Nanterre, membre de l’IDHES (UMR 8533). Ses travaux s’inscrivent dans une sociologie du travail et des professions artistiques et prennent notamment pour objet les processus de professionnalisation du cirque, l’étude des parcours des artistes de cirque et des danseurs, ainsi que les transformations des métiers cadres du secteur du spectacle vivant. Elle a publié avec Émilie Salaméro en 2012 l’ouvrage Être artiste de cirque, aux éditions Lieux-Dits.

Published

2018-09-10

How to Cite

Salaméro, Émilie and Cordier, M. (2018) “Appartenance générationnelle et figures professionnelles: Le cas des artistes de cirque en France”, Emulations - Revue de sciences sociales, (25), pp. 45–61. doi: 10.14428/emulations.025.03.