Analyser et évaluer la relation entre doctorant et directeur de thèse

Authors

  • Pascale Haag École des hautes études en sciences sociales, Paris

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.021.008

Keywords:

PhD, higher education, menthorship, research training

Abstract

The relationship between doctoral students and thesis supervisors is one of the most decisive factors in the successful completion of PhD programs. There is limited research on the topic, and the measuring instruments to evaluate it are few in psychology. This article reviews the current existing measuring instruments and introduces their theoretical framework: AWAI-S (Schlosser, Gelso, 2001); Graduate Studies Supervision Scale - Student Perception (G3S-SP) (Bravo, Saint-Mieux, Dubois, 2007); Questionnaire on supervisor-doctoral student interaction (QSDI) (Mainhard, van der Rijst, van Tartwijk, Wubbels, 2009); Support Measurement Scale for Basic Needs (Litalien, Guay, 2015). Future research developments using such questionnaires are proposed.

Author Biography

Pascale Haag, École des hautes études en sciences sociales, Paris

Psychologue, maître de conférences à l’École des hautes études en sciences sociales (EHESS, à Paris) et membre de l’Institut de recherche interdisciplinaire sur les enjeux sociaux (IRIS). Elle est chargée de mission pour la vie étudiante auprès de la présidence de l’EHESS, est secrétaire de l’Association française et francophone de psychologie positive et coordonne le réseau sur l’éducation Lab School Network.

Published

2017-12-07

How to Cite

Haag, P. (2017) “Analyser et évaluer la relation entre doctorant et directeur de thèse”, Emulations - Revue de sciences sociales, (21), pp. 19–37. doi: 10.14428/emulations.021.008.