Ce que les expériences extraprofessionnelles font à la pratique professionnelle

Le cas de l’écrivaine Amélie Nothomb

Authors

  • Émilie Saunier Éditions, langages, littératures, informatique, arts, didactiques, discours (EA 4661), Université de Franche-Comté

DOI:

https://doi.org/10.14428/emulations.025.04

Keywords:

Literary creation, Socializing experiences, Literary schemes, Transposition, Amélie Nothomb

Abstract

This paper is based on the study of Amélie Nothomb's literary practice and its social motors. Its purpose is to show the heuristic scope of broadening the focus of observation of such a “professional” activity to extra-professional agents of socialization. Understanding Amélie Nothomb’s literary path and her personal way of investing her literary and paraliterary activities requires studying the social configurations she went through – even before becoming a writer –, configurations that created and sustained her desire to write, but also shaped her way of seeing the world as well as the questions, and obsessions that characterized her as a socially “made” individual and which came to be expressed in a particular way in her novels. More precisely, I will show how the study of Amélie Nothomb’s extra-professional experiences sheds light on thematic and stylistic aspects of her literary work, such as the particular relationship to language present in her writings.

Author Biography

Émilie Saunier, Éditions, langages, littératures, informatique, arts, didactiques, discours (EA 4661), Université de Franche-Comté

Sociologue, maîtresse de conférences en sciences de l'éducation à l'Université de Franche-Comté et membre du laboratoire ELLIADD (EA 4661), en France. Ses travaux portent sur la socialisation et ses différents cadres. Après avoir réalisé une thèse sur la création littéraire d’Amélie Nothomb, elle travaille actuellement sur l’enseignement supérieur à travers l’analyse des pratiques d’enseignement et de recherche des enseignants à l’université, leurs conditions de travail et la réussite étudiante. Son intérêt porte également sur la formation au métier de conseiller principal d’éducation. Elle a récemment publié deux articles avec Romuald Bodin et Mathias Millet dans les revues Socio-logos et les Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs.

Published

2018-09-10

How to Cite

Saunier, Émilie (2018) “Ce que les expériences extraprofessionnelles font à la pratique professionnelle: Le cas de l’écrivaine Amélie Nothomb”, Emulations - Revue de sciences sociales, (25), pp. 63–79. doi: 10.14428/emulations.025.04.