Institutional public communication: function, models and professions in evolution

An analysis of the Italian context

Auteurs

  • Gea Ducci University of Urbino Carlo Bo
  • Alessandro Lovari University of Cagliari

Mots-clés :

Institutional public communication, Social media, Public sector communicators, Social media manager, Professionalization

Résumé

The article begins with a definition of public communication as “institutional public communication”. It’s a definition that reaffirm this specific disciplinary and professional communication field in a context characterized by the intensive digitalization and a hybrid and convergent media ecosystem. Considering the principal contributions present in the national and international literature of the last 30 years, the article presents the evolutionary stages of institutional public communication in Italy with references to the prevailing communication models in each one. The conclusions discuss the new challenges and professional prospects which are at the heart of the debate on the Italian future of public sector communication, but which could be extended to other national contexts.

Bibliographies de l'auteur

Gea Ducci, University of Urbino Carlo Bo

Gea Ducci est Maître de Conférences en Sociologie des processus culturels et communicatifs, DISCUI, Université d'Urbino Carlo Bo et présidente du Master Communication et Publicité des Organisations. Ses recherches portent sur la communication du secteur public et la communication en santé, en particulier sur les relations entre les institutions, les professionnels et les citoyens dans les environnements numériques. Elle est membre du conseil directif de l'Association Italienne de Sociologie.

Alessandro Lovari, University of Cagliari

Alessandro Lovari est Maître de Conférences en sociologie de la communication à l'Université de Cagliari (Italie). Ses recherches portent sur la communication du secteur public, les relations publiques et la communication sur la santé, en étudiant l'impact d'Internet et des médias sociaux sur les pratiques organisationnelles et les comportements des citoyens. Il est vice-président de la section communication organisationnelle et stratégique de l'ECREA.

Publiée

2025-01-29