Professionnalisation et processus réflexif dans le nouveau diplôme proposé par les IUT : le Bachelor Universitaire de Technologie.

Authors

  • Christine Bolou-Chiaravalli ELLIAD Université de Franche-Comté
  • Maryse Bournel-Bosson Université de Bourgogne Franche-Comté, IUT de Belfort-Montbéliard : département Carrières sociales, laboratoire de psychologie (Ea 3188)
  • Annie Lasne , Université de Bourgogne Franche-Comté, IUT de Belfort-Montbéliard : département Carrières sociales, laboratoire Culture, Sport, Santé et Société (C3S) (Ea 4660)

DOI:

https://doi.org/10.14428/rcompro.v13i13.65433

Keywords:

professionalization, competency-based approach, learning and evaluations situations, reflexivity, marks

Abstract

Since 2019, teachers of the Technological University Institutes have to design and implement a new diploma, the Bachelor Universitaire de Technologie (BUT) structured around the competency-based approach (APC). The aim is to organize training to make the students develop their skills in acting, in articulation with the teachings, when immersed in Learning and Evaluation Situations (SAE). The production of "marks" illustrates the different stages of these situations. This “marks” find its place and coherence in the portfolio approach. These new pedagogical practices are mainly based on reflective processes that should allow students to gradually become actors of their training. Through the study of the "traces" (writings) produced in two SAEs belonging to different specialties, this article aims at identifying the determinants of this process and its stakes for learners in initial training.

Author Biographies

Christine Bolou-Chiaravalli, ELLIAD Université de Franche-Comté

Agrégée de Lettres, elle enseigne l’Expression-Communication. Membre du groupe BUT Réseaux et Télécoms et responsable de formation, elle réalise actuellement une thèse en Sciences de l’Éducation portant sur l’utilisation des jeux sérieux en classe. La réflexivité est au cœur de sa recherche.

Maryse Bournel-Bosson, Université de Bourgogne Franche-Comté, IUT de Belfort-Montbéliard : département Carrières sociales, laboratoire de psychologie (Ea 3188)

Ses thématiques de recherche portent sur l'analyse de l'activité langagière dans les métiers du travail social, l'expérience et ses modalités d'élaboration subjectives et collectives.

Annie Lasne, , Université de Bourgogne Franche-Comté, IUT de Belfort-Montbéliard : département Carrières sociales, laboratoire Culture, Sport, Santé et Société (C3S) (Ea 4660)

Ses travaux s’intéressent aux dynamiques éducatives susceptibles de favoriser la réussite scolaire et éducative et interrogent notamment les conditions et les effets d’une éducation concertée entre acteurs éducatifs.

Published

2023-01-23