La communication écrite à l’université, un enseignement polymorphe à la croisée de la réussite étudiante et de la professionnalisation

Authors

  • Raphaëlle Crétin CREN - IUT Laval
  • Mathilde Miguet
  • Fabrice Pirolli

DOI:

https://doi.org/10.14428/rcompro.v13i13.65393

Keywords:

written communication, written French, competency-based approach, professionnalization, higher education

Abstract

During last years, French higher education landscape is going through a important transformation resulting from the gradual generalization of a competency-based approach (CBA). This transition from disciplnary centered approach leds institutions to reorganize, transform and enrich their training offers. So-called « soft-skills » can then be valued alongside technical or disciplinary skills. While some of these specific skills were already covered in previous training curricula, others are now being recognized and highlighted in a new way. Courses on written communication, intended to every students during first year at univrsity, are one of those. The work presented here is based on an impact assesment study conducted for a french national pedagogical project. The main elements presented here – resulting from both a quantitative and qualitative approach – highlight the polymorphous character of these courses, as well as the difficulty to face with a presumed lack of legitimacy alongside students and teachers. We particularly shows tensions between professional integration logics and academic needs as they are noticeable within actors representations, while appearing intrinsically linked to CBA implementation.

Author Biographies

Raphaëlle Crétin, CREN - IUT Laval

Raphaëlle Crétin-Pirolli est Maître de Conférences en Sciences de l’Information et de la Communication, chercheuse au Centre de Recherche en Éducation de Nantes. Ses travaux s’articulent autour de trois axes principaux : les usages et les pratiques du numérique en éducation et formation et leur insertion dans des dispositifs pédagogiques existants, la médiation des savoirs dans des contextes professionnels et la conception continue d’outils numériques pour l’éducation et la formation.

Mathilde Miguet

Mathilde Miguet est Maître de Conférences en Sciences de l’Information et de la Communication membre du Centre de Recherche en Éducation de Nantes et enseignante à Nantes Université. Depuis de nombreuses année elle a orientée ses recherches autour des TIC en général et des TICE (Technologies de l’Information et de la Communication pour l’Éducation) en particulier. Très attachée à l’étude du terrain, elle questionne à la fois les pratiques et la construction des usages sociaux, ainsi que la structuration de l’offre.

Fabrice Pirolli

Fabrice Pirolli est Maître de Conférences, Habilité à Diriger des Recherches, en Sciences de l’Information et de la Communication. Chercheur au Centre de Recherche en Education de Nantes (CREN) ses travaux portent notamment sur l’analyse des pratiques informationnelles d’acteurs, ainsi que sur les usages des technologies du numérique en contextes d’éducation et de formation. Il est co-animateur de la thématique scientifique « conception de formation et médiation par le numérique » au sein du CREN.

Published

2023-01-25